Parkeren: een hoofdpijndossier

Parkeren, de nachtmerrie van veel wethouders, was ook in Amstelveen een hoofdpijndossier. Dat begon al in de vorige collegeperiode, waarin elk jaar een steeds groter verlies op parkeren werd gemeld. En elk jaar werd weer beloofd dat er het volgende jaar geen verlies zou zijn, maar het werd alleen maar erger.

Het werd dus hoog tijd om de mouwen op te stropen. De opdracht van de raad was immers duidelijk: kostendekkend, dus geen winst of verlies. Daar kwam in deze periode nog bij: digitaliseren.

Wat hebben digitaliseren en kostendekkend met parkeren te maken?Digitaliseren is een absolute voorwaarde om de kosten – en daarmee de tarieven – te beheersen. Al met al een lastige, maar voor bewoners ook pijnlijke operatie. Want het was direct duidelijk dat de tarieven voor de bewoners en vooral van hun bezoekers in vergunningsgebieden in ieder geval verhoogd moesten worden. Je hoeft geen Einstein te zijn om te begrijpen dat dit met onbeperkt geldige bezoekerskaarten van €. 16,60 per jaar (nog geen €. 0,32 per week) niet uit kan. Bovendien leidt het al snel tot “oneigenlijk gebruik” door mensen die kennelijk iedere werkdag van 9.00 tot 18.00 uur op bezoek zijn. Terwijl het er toch juist om gaat dat bewoners en hun bezoek kunnen parkeren, ook in het Stadshart.

De bewoners van het Stadshart vonden de voorgestelde oplossingen onvoldoende en het leidde tot verhitte discussies en heftige emoties. Ik leerde overigens wel een aantal mij onbekende woorden, zoals “usurpator”. Kennelijk van een ijdele classicus die een interessant woord wilde gebruiken. Ik moest het ook opzoeken, maar het staat voor een illegale machtsgreep…

Hadden de bewoners nog wat te vertellen?                                                                    Uit de bewoners is een werkgroep samengesteld waarmee ongeveer zes maanden overlegd is. Een lastige klus voor onze ambtenaren, want een aantal mensen wilde eigenlijk helemaal niets veranderen. Maar er is goed geluisterd, hard gewerkt en voor alle vragen naar oplossingen gezocht.  Zo veel als mogelijk is dit in ons parkeersysteem verwerkt en op 13 maart 2013 heeft de raad met het aangepaste voorstel ingestemd.  Uiteindelijk hebben we nu het meest uitgebreide parkeersysteem van het land. Uit heel Nederland komen gemeentes kijken hoe we het in Amstelveen aanpakken.

Maar wat is er voor de bewoners nu zoal veranderd?

  • Bewonersvergunningen en bezoekersvergunningen zijn gedigitaliseerd en kunnen zowel digitaal als aan de balie van het gemeentehuis aangeschaft worden.
  • De oude bezoekersvergunningen met tijdschijf (max. 2 per huishouden) zijn vervangen door bezoekersvergunningen (max.5 tegelijk per huishouden). Bezoek kun je zowel bij een parkeermeter als via internet of smartphone aanmelden.
  • Speciale regelingen voor o.a. mantelzorgers en artsen en tandartsen met een praktijk in het Stadshart.
  • Parkeren voor niet-vergunninghouders in die gebieden is niet langer verboden, maar kost nu wel €. 16,00, of je er nu 20 minuten staat of de maximale vier uur. Kortom, een “ontmoedigingstarief” en je moet wel gek zijn om dan niet bij een gewone parkeermeter of in een parkeergarage te parkeren. Maar het is wel een systeem waardoor we beter kunnen handhaven en door hogere opbrengsten bij overtreding de bewonerstarieven in de hand kunnen houden.

Parkeermeter

Kunnen de tarieven dan omlaag?                                                                                        De eerste resultaten zijn zo goed dat we het liefst de tarieven voor de bewonersvergunning per 1 januari 2014 wilden verlagen, maar de afspraak met de raad is eerst alle investeringen in het nieuwe parkeersysteem af te lossen. In 2014 zal dit, zoals het er nu uit ziet, een feit zijn. Per 1 januari 2015 kunnen die tarieven dan omlaag. Zoals eerder gezegd, uitgangspunt is niet winst voor de gemeente maar kostendekkendheid en de laagst mogelijke bewonerstarieven.

En is de hoofdpijn wat gezakt?                                                                                            Helaas is het niet gelukt om iedereen tevreden te stellen met het nieuwe parkeersysteem. Het is namelijk onmogelijk om alle wensen van belanghebbenden zoals bewoners, winkeliers, medische dienstverleners, kerken en al die andere partijen te honoreren. Natuurlijk zijn er in het begin nog wat kinderziektes. Alle serieuze klachten worden door de ambtenaren meteen opgepakt en waar het kan opgelost.                                                          En er zijn elke keer weer ontwikkelingen waardoor er weer nieuwe parkeerproblemen ontstaan. Zoals de invoering van betaald parkeren in het zuidelijke deel van Buitenveldert, waardoor de parkeeroverlast langs onze twee belangrijkste openbaar vervoerverbindingen, de Beneluxbaan en de Keizer Karelweg, is toegenomen.

Parkeren blijft in Amstelveen, zoals dat zo mooi heet, een uitdaging. Maar de hoofdpijn is ieder geval weg.

Over John Levie

Sinds 2010 ben ik namens Burgerbelangen Amstelveen (BBA), de lokale politieke partij die als sinds 1993 bestaat en sinds 1994 in de raad vertegenwoordigd is, wethouder in Amstelveen. Na 16 jaar oppositie is dit de eerste keer in haar bestaan dat BBA deel uit maakt van het college van B&W van Amstelveen. BBA bezet deze raadsperiode 4 van de 37 zeteles in de Amstelveense gemeenteraad. Meer informatie over mij, inclusief mijn publieke agenda, is te vinden op http://www.amstelveen.nl/web/Bestuur-en-organisatie/College-van-B-en-W/Wethouder-John-Levie.htm Meer informatie over Burgerbelangen Amstelveen (BBA) is te vinden op http://www.burgerbelangen-amstelveen.nl/
Dit bericht werd geplaatst in Amstelveen, Buitenveldert, Parkeren, Politiek, Verkeer en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie