Verkeer: zorgen dat Amstelveen niet stilstaat

ovonde Keizer Karelweg Graaf Aelbrechtlaan groot

Of je nu voetganger, (brom)fietser, motorrijder of automobilist bent, iedereen is deelnemer aan het verkeer en iedereen verwacht van de overheid dat deze probeert je zo snel, comfortabel en veilig mogelijk van punt A naar punt B te helpen. Het klinkt allemaal heel simpel, maar de werkelijkheid is een stuk weerbarstiger, zoals ik in deze collegeperiode heb ervaren. Het is een kwestie van keuzes maken.

Doorstroming en comfort is uiteraard heel erg belangrijk, maar toch ligt de focus in deze collegeperiode voornamelijk op verkeersveiligheid. En terecht, want veiligheid is voor mij belangrijker dan snelheid en comfort. Wie ooit bij een verkeersongeluk betrokken is geweest, weet dat persoonlijk letsel helaas vaak grote gevolgen heeft voor de rest van je leven.

Er wordt wel eens vergeten dat je als wethouder Verkeer vaak zeer nauw bij ongevallen betrokken wordt, iets wat je soms diep raakt. Als mij gevraagd wordt naar de zwartste dag als wethouder, hoef ik geen moment na te denken. Dat is het dramatische ongeval in april 2012 op het kruispunt van de Keizer Karelweg en de Graaf Aelbrechtlaan waarbij een jonge scholier om het leven kwam.

Ik ben daarom bijzonder gelukkig met alle maatregelen die we sinds 2011 in Amstelveen hebben genomen en de komende jaren nog zullen nemen om de verkeersveiligheid te verbeteren en ik hoop echt van harte dat het aantal ongevallen daarmee zal afnemen.

Eind 2010 is er geïnventariseerd voor welke verkeersmaatregelen en installaties in Amstelveen in de voorafgaande jaren eigenlijk geld was gereserveerd. Vervolgens was de vraag of bijvoorbeeld de geplande vervanging van verkeerslichten eigenlijk nog wel de beste oplossing was voor een bepaald kruispunt. Dus zowel qua veiligheid als qua doorstroming van het verkeer. Alle plannen werden dus ter discussie gesteld.

Dit door onze deskundige en gemotiveerde verkeermedewerkers uitgevoerde onderzoek leidde tot een zogenaamd Uitvoeringsprogramma Verkeer 2012 – 2015 met een totaal budget van circa €. 10 miljoen, dat in juni 2012 door de gemeenteraad werd goedgekeurd. In dit programma ligt de nadruk bij alle heroverwegingen nadrukkelijk op verkeersveiligheid, zonder de factoren snelheid en comfort uit het oog verliezen.

Het voor Amstelveense begrippen enorme te besteden bedrag van €. 10 miljoen is dankzij subsidies van de Stadsregio Amsterdam inmiddels verder gestegen tot €. 12 miljoen. Het geld is en wordt o.a. besteed aan aanleg en verbetering van rotondes, schoolzones, 30-km wegen, fietsstroken- en straten, verkeerslichten, fietsenstallingen, maar ook aan verkeerseducatie en –campagnes. In 2015 moet alles klaar zijn.

Schoolzone groot

Want ook verkeerseducatie en campagnes blijfven een heel belangrijk aandachtspunt. Je kunt nog zo veel doen aan verkeersveiligheid, maar verkeer is nooit 100 procent veilig te krijgen. Een moment van onoplettendheid of roekeloosheid kan soms dramatische gevolgen hebben en dat wil je graag voorkomen.

Veel ongevallen zijn terug te brengen tot het gedrag in het verkeer, vaak in de eigen, bekende omgeving.                                                                                                                            Een voorbeeld? De vele ongelukken op het kruispunt bij Gondel tussen de woonwijken Waardhuizen en Middenhoven totdat daar een rotonde werd aangelegd. Auto’s knalden daar met behoorlijke snelheid tegen elkaar aan. Ongelukken die, zoals ik altijd zeg, niet werden veroorzaakt door doorgaand verkeer van Middelburg naar Heerenveen…                                                                                                                                     Nog een voorbeeld? Iemand zei onlangs tegen mij: “In België remmen ze als het verkeerslicht op oranje springt, in Nederland geven ze juist gas.”

Maar denk ook aan alle opgevoerde scooters en snorscooters. Bij 63% van alle geregistreerde ongevallen in Amstelveen tussen 2008 en 2012 waren scooters en snorscooters betrokken en in 55 procent van alle gevallen waren zij ook schuldig aan het ongeval. Bij ruim 16 procent van deze ongevallen was er sprake van ernstig letsel. Wij kunnen hier luchtig over doen en het afdoen als eigen schuld, maar voor die 16 procent betekent het vaak blijvende gevolgen voor de rest van het leven.

Als je deze cijfers zo ziet zal het duidelijk zijn waarom ik mij zo opwind over de onveiligheid van (snor)scooters en waarom ik zo fel gekant ben tegen het opvoeren. Op 8 januari schreef ik hier ook al over op mijn weblog onder titel Scooters, scooters, scooters. Het is te gemakkelijk om te zeggen “dat er maar beter gehandhaafd moet worden”. Laat ook de zogenaamde “vakhandel” hierbij zijn verantwoordelijkheid nemen en stoppen met helpen bij het opvoeren door het verwijderen van begrenzers en het leveren van opvoersets. De dooddoener van handelaren dat iedere scooterbezitter hiervoor zelf verantwoordelijk is, is flauwekul. Een (snor)scooter heeft een typegoedkeuring van de Rijksdienst Wegverkeer en als integere handelaar hoor je gewoonweg niet mee te werken aan het illegaal maken van zo een voertuig. Het zou de brancheorganisatie BOVAG sieren als ze hier iets aan zou doen.

Toch laten we in Amstelveen de moed niet zakken en we zijn volop bezig met de uitvoering van het uitvoeringsplan dat in juni 2012 door de gemeenteraad is goedgekeurd. Bij de uitvoering kom je soms tot oplossingen die op het eerste gezicht niet altijd even logisch lijken. Zo wordt mij vaak gevraagd waarom op de Keizer Karelweg bij de Graaf Aelbrechtlaan een rotonde voorrangsregeling van kracht is en het even verderop bij de Groen van Prinstererlaan anders is. De uitleg is eigenlijk heel simpel. Ook wij hadden liever op beide kruispunten de rotonderegeling gehad, maar het verkeer op de Groen van Prinstererlaan is zo veel drukker dan op de Graaf Aelbrechtlaan, dat bij een rotonderegeling de Keizer Karelweg daar in de spits volledig vast zou lopen. Er zouden dan lange files ontstaan en ook het openbaar vervoer zou vastlopen.

Foto stoomwals groot 20130919_173523

Ook in 2014 en 2015 zal er nog veel gebeuren om de verkeersveiligheid verder te verbeteren. Wij proberen daarbij de zeer ingrijpende werkzaamheden, zoals rotondes op doorgaande wegen, net als in de afgelopen jaren op de Van der Hooplaan en de Keizer Karelweg, in de zomervakantie uit te voeren. Daarmee wordt de verkeersoverlast in Amstelveen zoveel mogelijk beperkt.

En mocht u tijdens de werkzaamheden toch overlast ondervinden, bedenk dan wat het uiteindelijke doel is: zorgen dat we in Amstelveen het verkeer zo veilig, snel en comfortabel mogelijk maken. Kortom, zorgen dat Amstelveen niet stilstaat.

Over John Levie

Sinds 2010 ben ik namens Burgerbelangen Amstelveen (BBA), de lokale politieke partij die als sinds 1993 bestaat en sinds 1994 in de raad vertegenwoordigd is, wethouder in Amstelveen. Na 16 jaar oppositie is dit de eerste keer in haar bestaan dat BBA deel uit maakt van het college van B&W van Amstelveen. BBA bezet deze raadsperiode 4 van de 37 zeteles in de Amstelveense gemeenteraad. Meer informatie over mij, inclusief mijn publieke agenda, is te vinden op http://www.amstelveen.nl/web/Bestuur-en-organisatie/College-van-B-en-W/Wethouder-John-Levie.htm Meer informatie over Burgerbelangen Amstelveen (BBA) is te vinden op http://www.burgerbelangen-amstelveen.nl/
Dit bericht werd geplaatst in Amstelveen, BOVAG, Scooter, Snorscooter, Verkeer, Verkeersveiligheid. Bookmark de permalink .

Een reactie op Verkeer: zorgen dat Amstelveen niet stilstaat

  1. Jaap Prent zegt:

    hay John, volgens mij is het haast onmogelijk om het verkeer veilig te maken, er zijn altijd personen die de verkeersregels aan hun laars lappen.
    Ik heb mijn kinderen altijd voorgehouden, zorg dat je heel thuis komt.
    Leuk stukje.
    Groet Jaap

Plaats een reactie